در تمدن شرعی نام مسجد یادآور بندگی کرنش مسجد الزهرا احمدآباد مشهد د در پیشگاه پروردگار متعال میباشد. مسجد یعنی منزلت سجده؛ و سجده نقط ی اوج عبادت و بندگی انسان برای خداست؛ که: «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَة مِن بَنی آدَمَ».
در حقیقت در آئین پاک محمّدی صلّی الله علیه و آله با آن که کلیه گستره خاک، مسجد هست که: «جُعِلَت لِی الاَرضُ مَسْجِداً...» البته برترین و اصیل ترین محفل برای عبادت و تقرّب جستن به خداوند متعال مسجد است.
از این رو، در قرآن مهربان بر جنبه های عبادی مسجد بیش از هر بُعد دیگر آن تأکید شده است.
مسجد منزلت عبادت و پرستش خالصانه پروردگار میباشد. «وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُو مَعَ اللَّهِ أَحَداً»
در گفتار معصومان علیهم السّلام که ترجمان قرآن است نیز بر این بُعد مسجد فراوان تأکید شده است.
بر اساس حدیثی قدسی از فرستاده صلّی الله علیه و آله پروردگار مسجد را زیارتگاه خویش برشمرده؛ که:«اَلا طُوبَی لِعَبْدٍ تَوَضَّأ فِی بِیتِهِ ثُمَّ زارَنی فِی بَیتی» خوشا به هم اکنون عبد ای که در خانه خویش وضو بگیرد، سپس من را در خانه ام زیارت کند.»
این زیارت و اُنس و قُرب در سایه عبادت خالصانه مؤمنان در مسجد مهیا آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد می آید. انوار تابناک این پرسش پاک و معمولی، برای عرش نشینان پرتو افکنی می کند؛ آنسان که ستارگان اسمان برای ما خاک نشینان نور و روشنایی افشانی می کنند. که:«اِنَّ بُیوتی فی الأرْضِ المَساجِدُ تُضِیءُ لِأهْلِ السَّماء نادرَا تُضِیءُ النُّجُومُ لِاَهْلِ الاَرْضِ.»
حضور در مساجد و عبادت در خانه پروردگار افزون بر آن که خود توفیقی والا و کما لی باارزش است، کمالات روحی دیگری را نیز درپی داراست. عفو خاصّ خدا، آمرزش الهی پردیس برین، همنشینی و همدمی با فرشتگان الهی از آن گزاره می باشد.
کوتاه کلام آن که یکی از نقشهای اصلی مسجد آن هست که آیتم را برای عبادت لبریز حضور و خا لصانه فراهم نماید؛ تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر و دعا، زنگار غفلت از دل و جان بشویند و با آفریدگار متعال به معنای حقیقی و واقعی کلمه اُنس بگیرند. پس هر اندازه مسجد در ایفای این نقش حیاتی موفّق تر و فعالیت آمدتر باشد، به مسجدی که قرآن و سنّت آن را ترسیم نموده، یعنی همان«مسجد نمونه» نزدیکتر میباشد.
ب ـ ویژگی های تربیتی مسجد نمونه
بعد از جنبه های عبادی مسجد، نوبت به رسیدگی رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد ابعاد تربیتی آن می رسد. البتّه از نگاهی آنچه در نصیب پیشین، تحت عنوان جنبه های عبادی مسجد گزینه گفت و گو قرار گرفت، نیز به گونه ای به ابعاد تربیتی مسجد ـ به معنای عامّ آن ـ باز می شود؛ زیرا عبادت رویش دهنده روح و جاری آدمی و پاسخ گفتن به یک نیاز طبیعی و اساسیّ اوست. هر کس نیازهای جسمی و کم عقل خود را به طور منطقی پاسخ گوید، شخصیتی متعادل می یابد. برعکس، عدم پاسخ منطقی به نیازهای حقیقی وواقعی و فطری، شخصیت آدم را دچار تباهی و یا دستکم، نقصان و کمبود می کند.
عبادت و سر و نیاز باایمان، نیاز حقیقی وواقعی و فطری هر بشر و مکمّل، بلکه مقوّم شخصیت اوست. گر چه عبادت در هر مکانی این نیاز روحی را به طور نسبی تأمین می کند؛ اما این نیاز شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد در مسجد و عبادتگاه بهتر و کاملتر تأمین میگردد.
در تمدن شرعی نام مسجد یادآور بندگی کرنش مسجد الزهرا احمدآباد مشهد د در پیشگاه پروردگار متعال میباشد. مسجد یعنی منزلت سجده؛ و سجده نقط ی اوج عبادت و بندگی انسان برای خداست؛ که: «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَة مِن بَنی آدَمَ».
در حقیقت در آئین پاک محمّدی صلّی الله علیه و آله با آن که کلیه گستره خاک، مسجد هست که: «جُعِلَت لِی الاَرضُ مَسْجِداً...» البته برترین و اصیل ترین محفل برای عبادت و تقرّب جستن به خداوند متعال مسجد است.
از این رو، در قرآن مهربان بر جنبه های عبادی مسجد بیش از هر بُعد دیگر آن تأکید شده است.
مسجد منزلت عبادت و پرستش خالصانه پروردگار میباشد. «وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُو مَعَ اللَّهِ أَحَداً»
در گفتار معصومان علیهم السّلام که ترجمان قرآن است نیز بر این بُعد مسجد فراوان تأکید شده است.
بر اساس حدیثی قدسی از فرستاده صلّی الله علیه و آله پروردگار مسجد را زیارتگاه خویش برشمرده؛ که:«اَلا طُوبَی لِعَبْدٍ تَوَضَّأ فِی بِیتِهِ ثُمَّ زارَنی فِی بَیتی» خوشا به هم اکنون عبد ای که در خانه خویش وضو بگیرد، سپس من را در خانه ام زیارت کند.»
این زیارت و اُنس و قُرب در سایه عبادت خالصانه مؤمنان در مسجد مهیا آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد می آید. انوار تابناک این پرسش پاک و معمولی، برای عرش نشینان پرتو افکنی می کند؛ آنسان که ستارگان اسمان برای ما خاک نشینان نور و روشنایی افشانی می کنند. که:«اِنَّ بُیوتی فی الأرْضِ المَساجِدُ تُضِیءُ لِأهْلِ السَّماء نادرَا تُضِیءُ النُّجُومُ لِاَهْلِ الاَرْضِ.»
حضور در مساجد و عبادت در خانه پروردگار افزون بر آن که خود توفیقی والا و کما لی باارزش است، کمالات روحی دیگری را نیز درپی داراست. عفو خاصّ خدا، آمرزش الهی پردیس برین، همنشینی و همدمی با فرشتگان الهی از آن گزاره می باشد.
کوتاه کلام آن که یکی از نقشهای اصلی مسجد آن هست که آیتم را برای عبادت لبریز حضور و خا لصانه فراهم نماید؛ تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر و دعا، زنگار غفلت از دل و جان بشویند و با آفریدگار متعال به معنای حقیقی و واقعی کلمه اُنس بگیرند. پس هر اندازه مسجد در ایفای این نقش حیاتی موفّق تر و فعالیت آمدتر باشد، به مسجدی که قرآن و سنّت آن را ترسیم نموده، یعنی همان«مسجد نمونه» نزدیکتر میباشد.
ب ـ ویژگی های تربیتی مسجد نمونه
بعد از جنبه های عبادی مسجد، نوبت به رسیدگی رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد ابعاد تربیتی آن می رسد. البتّه از نگاهی آنچه در نصیب پیشین، تحت عنوان جنبه های عبادی مسجد گزینه گفت و گو قرار گرفت، نیز به گونه ای به ابعاد تربیتی مسجد ـ به معنای عامّ آن ـ باز می شود؛ زیرا عبادت رویش دهنده روح و جاری آدمی و پاسخ گفتن به یک نیاز طبیعی و اساسیّ اوست. هر کس نیازهای جسمی و کم عقل خود را به طور منطقی پاسخ گوید، شخصیتی متعادل می یابد. برعکس، عدم پاسخ منطقی به نیازهای حقیقی وواقعی و فطری، شخصیت آدم را دچار تباهی و یا دستکم، نقصان و کمبود می کند.
عبادت و سر و نیاز باایمان، نیاز حقیقی وواقعی و فطری هر بشر و مکمّل، بلکه مقوّم شخصیت اوست. گر چه عبادت در هر مکانی این نیاز روحی را به طور نسبی تأمین می کند؛ اما این نیاز شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد در مسجد و عبادتگاه بهتر و کاملتر تأمین میگردد.