«یا أباذرّ؛ أتعلم فى أىّ شى أنزلت هذه الایه: «إصبروا و مسجد الزهرا احمدآباد مشهد صابروا و رابطوا و اتّقوا اللّه لعلّکم تفلحون» قلت: لا فداک أبى و أمى. قال: فى انتظار الصّلاه خلف الصّلاه»
«اى ابوذر؛ آیا مىدانى که آیه: «اى اهل ایمان در کار دین صبور باشید و یکدیگر را به بردبارى و پایدارى سفارش فرمایید و با یکدیگر ارتباط ایجاد فرمایید و تقواى پروردگار داشته باشید تا رستگار شوید» در چه موردى نازل شده؟ گفتم: نه پدر و مادرم فداى تو باد. فرمود: درباره انتظار کشیدن نماز بعداز نماز نازل شده است.
درباره مفهوم و معناى «مرابطه» در آیه شریفه، تفسیرهاى گوناگونى شده. برای مثال تفسیرها این می باشد که چون «مرابطه» همخانواده واژه و کلمه «ربط» به معناى بستن و نیز واژه و کلمه «رباط» ـ که به معناى بستن چیزى در مکانى،مثل بستن اسب در محلى و آنگاه به صف کردن و آماده ساختن اسبان براى رویارویی با دشمن اطلاق گردید ـ مىباشد، ازآدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد این جهت «مرابطه» به معناى مراقبت از مرزها و آماده شدن براى کارزار با دشمن میباشد. البته با دقت درآیه و آیات قبل از آن، معناى وسیعترى از آیه بهدست مىآید که هم مشمول پشتیبانی و مرزبانى از حریم مرزهاى کشور اسلامى مىشود و هم مشمول حفاظت از مرزهاى ایمان و عقیده مىخواهد شد، از این جهت مىنگریم که در برخى از احادیث از علماء و محققان آیین، تعبیر به «مرابطون» و مرزبانان گردیده است:
امام درستگو(علیه السلام) مىفرمایند:
«عُلَماءُ شِیعَتِنا مُرابِطُونَ بِالثِّغَرِ الَّذى یَلى إِبْلیسَ وَ عَفارِیتَهُ وَ یَمْنَعُونَهُ عَنِ الْخُرُوجِ عَلىَ ضُعَفاءِ شیعَتِنا وَ عَنْ أَنْیَتَسَلَطَ عَلَیْهِمْ إِبْلیسُ»(221)
پژوهشگران پیروان ما همانند مرزدارانى هستند که در ازای لشکر ابلیس صف کشیدهاند و از حمله آنان به افرادى که قدرت حمایت از خود ندارند جلوگیرى مىکنند.
بعلاوه رده دانشمندان و علماء بالاتر از مرزدارانى است که از سرحدّات و مرزها حفاظت و پاسدارى مىکنند،چون آنان حافظ مرزهاى جغرافیایى هستند و علماء حافظ عقاید و
﴿ورقه 234 ﴾
تمدن و اسلامند و مسلّماً امّتى که مرزهاى عقیده و فرهنگ او مورد هجوم بیگانه قرار گیرد و نتواند از خود پشتیبانی کند، در دوران کوتاهى ضمن شکست از نظر عقیده و فرهنگ، از نگاه سیاسى و نظامى نیز ناکامی مىخورد.
از جمله تفاسیرى که براى«مرابطه» ذکر کردهاند این هست که بعداز هر نمازى به انتظار نماز دیگر بمانید و پىدرپى نماز بجا آورید و نیز مرابطه به معناى رفتوآمد به مسجد نیز مىآید، چون رفتوآمد رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد به مساجد سبب ارتباط میان انسانها و قلبهاى مؤمنان مىخواهد شد.
«یا أباذرٍّ؛ اسباغ الوضوء فى المکاره من الکفّارات و کثره الإختلاف الى المساجد فذلکم الرباط.»
اى اباذر؛ نیکو وضو تصاحب کردن در سختىها(مانند سردى هوا) از کفارات هست و فراوان به مسجدها رفتن رباط میباشد که در آیه به آن فرمان شده است.
وقتى هوا سرد می باشد و وضو گرفتن طاقت فرسا می باشد، درصورتی که کسى سعى کند در آن حالت سخت و طاقت فرسا با حوصله و شاداب وضو بگیرد، وضوى او کفاره گناهانش مىگردد. این به جهت فضیلت وضو با آب سرد در هواى سرد میباشد، چنانکه در قصه دیگرى نصیز آمده میباشد که:
«قالَ رَسُولُ اللّه(صلى الله علیه وآله) أَلا أَدُلُّکُمْ عَلَى شَىْء یُکَفِّرُ اللّهُ بِهِ الْخَطایا وَ یَزِیدُ فىِ الْحَسَناتِ؟ قیلَ: بَلى یا رَسُولَاللّهِ. قالَ: إِسْباغُ الْوُضُوءِ عَلَىالْمَعملِهِ وَ کَثْرَهُ الْخُطا إِلىَ هذِهِ الْمَساجِدِ وَ انْتِظارُ الصَّلاهِ بعْدَ الصَّلاهِ.»(222)
پیامبر خداوند(صلى الله علیه وآله) فرمودند: آیا مایلید شما را به چیزى راهنمایى کنم که موجب آمرزش گناهان و ارتقا حسنات و خوبىها مىشود؟ عرض شد: آرى اى نبی خدا. فرمودند: نیکو شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد وضو تهیه نمودن در سختىها و فراوان پیاده به مساجد رفتن و انتظار کشیدن نماز بعداز نماز.
﴿کاغذ 235 ﴾
دوست داستنیترین بندگان آفریدگار
درپی رسول(صلى الله علیه وآله) مىفرمایند:
«یا أباذر؛ یقول اللّه تعالی و تعالى: إنّ أحبّ العباد الىّ المتحابّون من أجلى، المتعلّقه قلوبهم بالمساجد و المستغفرون بالاسحار أولئک اذا أردت بأهل الأرض عقوبهً ذکرتهم فصرفت العقوبه عنهم.»
«یا أباذرّ؛ أتعلم فى أىّ شى أنزلت هذه الایه: «إصبروا و مسجد الزهرا احمدآباد مشهد صابروا و رابطوا و اتّقوا اللّه لعلّکم تفلحون» قلت: لا فداک أبى و أمى. قال: فى انتظار الصّلاه خلف الصّلاه»
«اى ابوذر؛ آیا مىدانى که آیه: «اى اهل ایمان در کار دین صبور باشید و یکدیگر را به بردبارى و پایدارى سفارش فرمایید و با یکدیگر ارتباط ایجاد فرمایید و تقواى پروردگار داشته باشید تا رستگار شوید» در چه موردى نازل شده؟ گفتم: نه پدر و مادرم فداى تو باد. فرمود: درباره انتظار کشیدن نماز بعداز نماز نازل شده است.
درباره مفهوم و معناى «مرابطه» در آیه شریفه، تفسیرهاى گوناگونى شده. برای مثال تفسیرها این می باشد که چون «مرابطه» همخانواده واژه و کلمه «ربط» به معناى بستن و نیز واژه و کلمه «رباط» ـ که به معناى بستن چیزى در مکانى،مثل بستن اسب در محلى و آنگاه به صف کردن و آماده ساختن اسبان براى رویارویی با دشمن اطلاق گردید ـ مىباشد، ازآدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد این جهت «مرابطه» به معناى مراقبت از مرزها و آماده شدن براى کارزار با دشمن میباشد. البته با دقت درآیه و آیات قبل از آن، معناى وسیعترى از آیه بهدست مىآید که هم مشمول پشتیبانی و مرزبانى از حریم مرزهاى کشور اسلامى مىشود و هم مشمول حفاظت از مرزهاى ایمان و عقیده مىخواهد شد، از این جهت مىنگریم که در برخى از احادیث از علماء و محققان آیین، تعبیر به «مرابطون» و مرزبانان گردیده است:
امام درستگو(علیه السلام) مىفرمایند:
«عُلَماءُ شِیعَتِنا مُرابِطُونَ بِالثِّغَرِ الَّذى یَلى إِبْلیسَ وَ عَفارِیتَهُ وَ یَمْنَعُونَهُ عَنِ الْخُرُوجِ عَلىَ ضُعَفاءِ شیعَتِنا وَ عَنْ أَنْیَتَسَلَطَ عَلَیْهِمْ إِبْلیسُ»(221)
پژوهشگران پیروان ما همانند مرزدارانى هستند که در ازای لشکر ابلیس صف کشیدهاند و از حمله آنان به افرادى که قدرت حمایت از خود ندارند جلوگیرى مىکنند.
بعلاوه رده دانشمندان و علماء بالاتر از مرزدارانى است که از سرحدّات و مرزها حفاظت و پاسدارى مىکنند،چون آنان حافظ مرزهاى جغرافیایى هستند و علماء حافظ عقاید و
﴿ورقه 234 ﴾
تمدن و اسلامند و مسلّماً امّتى که مرزهاى عقیده و فرهنگ او مورد هجوم بیگانه قرار گیرد و نتواند از خود پشتیبانی کند، در دوران کوتاهى ضمن شکست از نظر عقیده و فرهنگ، از نگاه سیاسى و نظامى نیز ناکامی مىخورد.
از جمله تفاسیرى که براى«مرابطه» ذکر کردهاند این هست که بعداز هر نمازى به انتظار نماز دیگر بمانید و پىدرپى نماز بجا آورید و نیز مرابطه به معناى رفتوآمد به مسجد نیز مىآید، چون رفتوآمد رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد به مساجد سبب ارتباط میان انسانها و قلبهاى مؤمنان مىخواهد شد.
«یا أباذرٍّ؛ اسباغ الوضوء فى المکاره من الکفّارات و کثره الإختلاف الى المساجد فذلکم الرباط.»
اى اباذر؛ نیکو وضو تصاحب کردن در سختىها(مانند سردى هوا) از کفارات هست و فراوان به مسجدها رفتن رباط میباشد که در آیه به آن فرمان شده است.
وقتى هوا سرد می باشد و وضو گرفتن طاقت فرسا می باشد، درصورتی که کسى سعى کند در آن حالت سخت و طاقت فرسا با حوصله و شاداب وضو بگیرد، وضوى او کفاره گناهانش مىگردد. این به جهت فضیلت وضو با آب سرد در هواى سرد میباشد، چنانکه در قصه دیگرى نصیز آمده میباشد که:
«قالَ رَسُولُ اللّه(صلى الله علیه وآله) أَلا أَدُلُّکُمْ عَلَى شَىْء یُکَفِّرُ اللّهُ بِهِ الْخَطایا وَ یَزِیدُ فىِ الْحَسَناتِ؟ قیلَ: بَلى یا رَسُولَاللّهِ. قالَ: إِسْباغُ الْوُضُوءِ عَلَىالْمَعملِهِ وَ کَثْرَهُ الْخُطا إِلىَ هذِهِ الْمَساجِدِ وَ انْتِظارُ الصَّلاهِ بعْدَ الصَّلاهِ.»(222)
پیامبر خداوند(صلى الله علیه وآله) فرمودند: آیا مایلید شما را به چیزى راهنمایى کنم که موجب آمرزش گناهان و ارتقا حسنات و خوبىها مىشود؟ عرض شد: آرى اى نبی خدا. فرمودند: نیکو شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد وضو تهیه نمودن در سختىها و فراوان پیاده به مساجد رفتن و انتظار کشیدن نماز بعداز نماز.
﴿کاغذ 235 ﴾
دوست داستنیترین بندگان آفریدگار
درپی رسول(صلى الله علیه وآله) مىفرمایند:
«یا أباذر؛ یقول اللّه تعالی و تعالى: إنّ أحبّ العباد الىّ المتحابّون من أجلى، المتعلّقه قلوبهم بالمساجد و المستغفرون بالاسحار أولئک اذا أردت بأهل الأرض عقوبهً ذکرتهم فصرفت العقوبه عنهم.»