٢.روش:
طرز .[شی وَ / وِ] (اِ) طور و شغل و نحوه و طرز و قاعده . (استدلال ). طور. ترسیم . بینش . مدل . مشی . طرز . نهج . وتیره . نسق . سان . گون . سیرتکامل . هنجار. روش . شیوه . طریق.[٢]
٣. مسجد:
در لغت به معنای محل سجده، برگرفته از مسجد الزهرا احمدآباد مشهد و به معنای به خاک افتادن و خشوع و کرنش کردن میباشد و در اصطلاح مسجد به محلی اطلاق می شود که رده عبادت و فروتنی در قبال حق گرانقدر میباشد.
واژۀ مسجد در ٢٨ مکان قرآن به عمل رفته و در بیشتر مفاد اشاره به مسجد الحرام میباشد. مسجد الحرام به عبارتی گوشه و کنار دور و اطراف منزل کعبه هست که سجده گاه بوده میباشد.
در مجموع چهار نوع مسجد متصوّر میباشد: مسجد محله؛ مسجد مرکزی در شهر برای نمازگزاران شهر با تیتر مسجد جامع؛ رزرو مسجد احمد آباد مشهد مصلایی برای مراسم نماز عید برای همه عموم در یک حوزه؛ مسجدالحرام برای حضور مسلمانها.
واژه و کلمه «مسجد» و «مساجد» ٢٨ توشه در قرآن کریم ومهربان تکرار گردیدهاست.[٣]
نوع لغات و تأکید پروردگار برجایگاه الهی-معنوی مسجد و نفی کفر و نفاق[٤] و هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی از مسجد،[٥] مداقه مساجد را ذکر میدارد. به این عامل معبود در قرآن مهربان مالکیت مساجد را به خویش نسبت داده[٦] وآنها را از آنِ خود دانسته و اولیه منزل حقیقی و واقعی آدم را مسجد(کعبه) ذکر کرده است: «إنّ أول بیت اوضاع و احوال لِلنّاس للّذی ببکة مبارکاً و هدی للعالمین».[٧]
همینطور احادیث فراوان رسیده از منابع خاصه و عامه حاکی از عنایت تبارک و قداست رده مسجد میباشد. اهم این موردها عبارت میباشد از:
مساجد منزل، مجلس و مقام انبیاء،[٨] پرهیزکاران، مؤمنان، متقین و پارسایان میباشد.[٩]
رسول خداn میفرماید: «کسی که که عترت و اهل بیتم را دوست داشته باشد می بایست قرآن را نیز دوست بدارد و دوستدار قرآن بایستی دوستدار و محب مساجد هم باشد. آدرس مسجد احمد آباد مشهد چون مساجد محضر وخانههای پروردگار میباشد که خودش دستور برپایی و احترام آنانرا داده و آن را خوش یمن گردانیده میباشد. مساجد خجسته و فرخنده میباشد.»[١٠]
ب)کارکرد آموزشی - تربیتی مسجد
١.مسجد پیشگام در فراگیری قرآن و معارف اسلامی
شرعی که بر دستور تلاوت و یادگرفتن و نزاع با جهل و هلاکت سازه گردد طبیعی میباشد که دراین مورد، ابزارها و وسایلی را به سرویس بگیرد. به عنوان مثال این ابزارها به کار گیری از فضای مسجد در زمان ها غیر عبادی میباشد.مطالعههای تاریخی آرم میدهد که مسجد اول راس آموزشی مسلمان ها بوده میباشد. در بالا اسلام، رسول ویارانش در مسجدالحرام گرد هم میآمدند و از احاکم الهی کلام میگفتند. با سفر رسول به مدینه و تأسیس مسجد النبی، خیر صرفا مکانی برای عبادت، بلکه دانشگاهی سراسر پر نمک و نشاط در عالم اسلام تأسیس شوید. شماره تلفن مسجد احمد آباد مشهد حضرت دراین مسجد و دیگر مساجد به یاددادن و یادگرفتن قرآن و ذکر کردوگوها و مناظرات علمی میپرداختند و در پرتو این اظهار کردوگوها، حقایق وحی و آیه ها الهی پرنور میگردیدند و به شبهه ها جواب داده میشدند و پردههای جهل و شک وتردید فرو میریختند. مسجد در وهلۀ در آغاز برای ادای نماز فریضه میباشد البته محصور به آن وجود ندارد و بقیه عبادات را نیز میقدرت در مسجد بجا آورد. فراگیری قرآن و معارف اسلامی از این گزاره میباشد.
دربارۀ خواندن، یادگرفتن و یادگرفتن قرآن در مسجد، سخنان نبی و اهل بیتb علامت دهندۀ خشنودی معبود متعال از فراگیرندگان و یادگرفتن دهندگان قرآن میباشد، تا آنجا که گاه وظیفه اعضای مسجد، قرآن و درس آن گردیدهاست.
٢.روش:
طرز .[شی وَ / وِ] (اِ) طور و شغل و نحوه و طرز و قاعده . (استدلال ). طور. ترسیم . بینش . مدل . مشی . طرز . نهج . وتیره . نسق . سان . گون . سیرتکامل . هنجار. روش . شیوه . طریق.[٢]
٣. مسجد:
در لغت به معنای محل سجده، برگرفته از مسجد الزهرا احمدآباد مشهد و به معنای به خاک افتادن و خشوع و کرنش کردن میباشد و در اصطلاح مسجد به محلی اطلاق می شود که رده عبادت و فروتنی در قبال حق گرانقدر میباشد.
واژۀ مسجد در ٢٨ مکان قرآن به عمل رفته و در بیشتر مفاد اشاره به مسجد الحرام میباشد. مسجد الحرام به عبارتی گوشه و کنار دور و اطراف منزل کعبه هست که سجده گاه بوده میباشد.
در مجموع چهار نوع مسجد متصوّر میباشد: مسجد محله؛ مسجد مرکزی در شهر برای نمازگزاران شهر با تیتر مسجد جامع؛ رزرو مسجد احمد آباد مشهد مصلایی برای مراسم نماز عید برای همه عموم در یک حوزه؛ مسجدالحرام برای حضور مسلمانها.
واژه و کلمه «مسجد» و «مساجد» ٢٨ توشه در قرآن کریم ومهربان تکرار گردیدهاست.[٣]
نوع لغات و تأکید پروردگار برجایگاه الهی-معنوی مسجد و نفی کفر و نفاق[٤] و هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی از مسجد،[٥] مداقه مساجد را ذکر میدارد. به این عامل معبود در قرآن مهربان مالکیت مساجد را به خویش نسبت داده[٦] وآنها را از آنِ خود دانسته و اولیه منزل حقیقی و واقعی آدم را مسجد(کعبه) ذکر کرده است: «إنّ أول بیت اوضاع و احوال لِلنّاس للّذی ببکة مبارکاً و هدی للعالمین».[٧]
همینطور احادیث فراوان رسیده از منابع خاصه و عامه حاکی از عنایت تبارک و قداست رده مسجد میباشد. اهم این موردها عبارت میباشد از:
مساجد منزل، مجلس و مقام انبیاء،[٨] پرهیزکاران، مؤمنان، متقین و پارسایان میباشد.[٩]
رسول خداn میفرماید: «کسی که که عترت و اهل بیتم را دوست داشته باشد می بایست قرآن را نیز دوست بدارد و دوستدار قرآن بایستی دوستدار و محب مساجد هم باشد. آدرس مسجد احمد آباد مشهد چون مساجد محضر وخانههای پروردگار میباشد که خودش دستور برپایی و احترام آنانرا داده و آن را خوش یمن گردانیده میباشد. مساجد خجسته و فرخنده میباشد.»[١٠]
ب)کارکرد آموزشی - تربیتی مسجد
١.مسجد پیشگام در فراگیری قرآن و معارف اسلامی
شرعی که بر دستور تلاوت و یادگرفتن و نزاع با جهل و هلاکت سازه گردد طبیعی میباشد که دراین مورد، ابزارها و وسایلی را به سرویس بگیرد. به عنوان مثال این ابزارها به کار گیری از فضای مسجد در زمان ها غیر عبادی میباشد.مطالعههای تاریخی آرم میدهد که مسجد اول راس آموزشی مسلمان ها بوده میباشد. در بالا اسلام، رسول ویارانش در مسجدالحرام گرد هم میآمدند و از احاکم الهی کلام میگفتند. با سفر رسول به مدینه و تأسیس مسجد النبی، خیر صرفا مکانی برای عبادت، بلکه دانشگاهی سراسر پر نمک و نشاط در عالم اسلام تأسیس شوید. شماره تلفن مسجد احمد آباد مشهد حضرت دراین مسجد و دیگر مساجد به یاددادن و یادگرفتن قرآن و ذکر کردوگوها و مناظرات علمی میپرداختند و در پرتو این اظهار کردوگوها، حقایق وحی و آیه ها الهی پرنور میگردیدند و به شبهه ها جواب داده میشدند و پردههای جهل و شک وتردید فرو میریختند. مسجد در وهلۀ در آغاز برای ادای نماز فریضه میباشد البته محصور به آن وجود ندارد و بقیه عبادات را نیز میقدرت در مسجد بجا آورد. فراگیری قرآن و معارف اسلامی از این گزاره میباشد.
دربارۀ خواندن، یادگرفتن و یادگرفتن قرآن در مسجد، سخنان نبی و اهل بیتb علامت دهندۀ خشنودی معبود متعال از فراگیرندگان و یادگرفتن دهندگان قرآن میباشد، تا آنجا که گاه وظیفه اعضای مسجد، قرآن و درس آن گردیدهاست.