بعد از وارد شدن به مسجد، مقتضای مسجد الزهرا احمدآباد مشهد رعایت وقار و احترام نسبت به منزل معبود آن میباشد که آدم مؤمن نخست ورود و پیش از نشستن، دو رکعت نماز تحت عنوان «نماز تحیت» بجا آورد. به عبارتیسیرتکامل که مرحوم شهید ثانی (ره) و اکثری دیگر از فقیهان فرموده اند: «هدف از نماز تحیت آن میباشد که حرمت مسجد به واسطه نشستن فارغ از نماز هتک نشود».[33]
اما موردنیاز وجود ندارد نماز تحیت مسجد، نماز مسقلی باشد، بلکه همینقدر که آدم بعد از ورود به مسجد و پیش از نشستن، نمازی را بخواند چه واجب باشد چه مستحب، کافی میباشد.[34]
به این ترتیب هر کس به قصد بجا آوردن نماز واجب یا این که نماز مستحب در مسجد حاضر میخواهد شد، همین قدر که بعداز ورود به مسجد و پیش از آنکه بر زمین بنشیند، نمازی آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد را استارت نماید، در واقع نماز تحیت مسجد را نیز بجای آورده میباشد، در شرایطی که چه قرار دادن نماز مستقلی تحت عنوان نماز تحیت مسجد، افضل میباشد. جناب ابوذر (ره) میگوید: «روزی نبی معبود (صلی الله علیه و آله) را در مسجد ملاقات نمودم، وی فرمودند: ای ابوذر! مسجد تحیتی اختصاصی به خویش دارااست. پهنا کردم: تحیت مسجد چیست؟ فرمودند: اینکه دو رکعت نماز بجا آوری».
میقدرت اعلامکرد نماز تحیت در واقعیت به منزله درود مؤمن به مسجد میباشد و این فرمان از جهتی غایت تکریم و تعظیم منزل معبود به اکانت میآید. بیان کننده نمازگزار با این کار علامت میدهد که مسجد موجودی دارنده فهم و شم میباشد و مانند بقیه جای های ساده وجود ندارد که آدم بتواند به صورت معمولی در آن رفت و آمد نماید.
مسجد و خواندن قرآن
مسجد منزل خداوند در روی زمین میباشد. هیچ منزلای در كره خاكی شریفخیس و با شخصیتخیس از مسجد وجود ندارد. منزل آفریدگار محلّ عبادت و حافظه خداوند میباشد و خواندن قرآن برگزیدگان عبادت الهی میباشد. جا داراست هر کدام از مسلمانها پاره ای از وقت خویش را در مساجد به خواندن قرآن تخصیص دهند. برای پیبردن به قیمت رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد خواندن قرآن در مساجد به نقل از قطعهای از تاریخ و سخنی از آورنده قرآن اشاره میشود.
فردی در مسجد شعر میسرود. نبی اسلام (صلّی الله علیه و آله) خطاب به آن فرد فرمود: «مسجدها را برای قرآن تلاوت ساختهاند».[35]
این گفتار نماددهنده مداقه خواندن قرآن در مساجد میباشد. از كتابهایی كه در امر سیره رسول (صلّی الله علیه و آله) و اصحاب وی نگاشته گردیده است، استعمال میگردد كه مسلمان ها خلال خواندن قرآن در منزلها، در مساجد نیز قرآن خواندن میكردند و بیشتر وقت ها، این خواندنها به طور جمعی بوده میباشد.
در زمینه ی فی مابین قرآن و مسجد، گفتنی میباشد که فرستاده گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله) میفرماید: «كسی كه دوستدار قرآن میباشد، مساجد را نیز دوست داراست».[36]
قرآن كلام معبود و مسجد منزل معبود میباشد، هر دو فروغ خداوند میباشند؛ براین اساس دوستدار قرآن، دوستدار مسجد میباشد و دوستدار مسجد دوستدار قرآن. دربین قرآن و مسجد پیوندی غیبی میباشد، بایستی شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد عملکرد خواهد شد این لینک و پیوند در جهان استوار و مستمر باشد.
بعد از وارد شدن به مسجد، مقتضای مسجد الزهرا احمدآباد مشهد رعایت وقار و احترام نسبت به منزل معبود آن میباشد که آدم مؤمن نخست ورود و پیش از نشستن، دو رکعت نماز تحت عنوان «نماز تحیت» بجا آورد. به عبارتیسیرتکامل که مرحوم شهید ثانی (ره) و اکثری دیگر از فقیهان فرموده اند: «هدف از نماز تحیت آن میباشد که حرمت مسجد به واسطه نشستن فارغ از نماز هتک نشود».[33]
اما موردنیاز وجود ندارد نماز تحیت مسجد، نماز مسقلی باشد، بلکه همینقدر که آدم بعد از ورود به مسجد و پیش از نشستن، نمازی را بخواند چه واجب باشد چه مستحب، کافی میباشد.[34]
به این ترتیب هر کس به قصد بجا آوردن نماز واجب یا این که نماز مستحب در مسجد حاضر میخواهد شد، همین قدر که بعداز ورود به مسجد و پیش از آنکه بر زمین بنشیند، نمازی آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد را استارت نماید، در واقع نماز تحیت مسجد را نیز بجای آورده میباشد، در شرایطی که چه قرار دادن نماز مستقلی تحت عنوان نماز تحیت مسجد، افضل میباشد. جناب ابوذر (ره) میگوید: «روزی نبی معبود (صلی الله علیه و آله) را در مسجد ملاقات نمودم، وی فرمودند: ای ابوذر! مسجد تحیتی اختصاصی به خویش دارااست. پهنا کردم: تحیت مسجد چیست؟ فرمودند: اینکه دو رکعت نماز بجا آوری».
میقدرت اعلامکرد نماز تحیت در واقعیت به منزله درود مؤمن به مسجد میباشد و این فرمان از جهتی غایت تکریم و تعظیم منزل معبود به اکانت میآید. بیان کننده نمازگزار با این کار علامت میدهد که مسجد موجودی دارنده فهم و شم میباشد و مانند بقیه جای های ساده وجود ندارد که آدم بتواند به صورت معمولی در آن رفت و آمد نماید.
مسجد و خواندن قرآن
مسجد منزل خداوند در روی زمین میباشد. هیچ منزلای در كره خاكی شریفخیس و با شخصیتخیس از مسجد وجود ندارد. منزل آفریدگار محلّ عبادت و حافظه خداوند میباشد و خواندن قرآن برگزیدگان عبادت الهی میباشد. جا داراست هر کدام از مسلمانها پاره ای از وقت خویش را در مساجد به خواندن قرآن تخصیص دهند. برای پیبردن به قیمت رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد خواندن قرآن در مساجد به نقل از قطعهای از تاریخ و سخنی از آورنده قرآن اشاره میشود.
فردی در مسجد شعر میسرود. نبی اسلام (صلّی الله علیه و آله) خطاب به آن فرد فرمود: «مسجدها را برای قرآن تلاوت ساختهاند».[35]
این گفتار نماددهنده مداقه خواندن قرآن در مساجد میباشد. از كتابهایی كه در امر سیره رسول (صلّی الله علیه و آله) و اصحاب وی نگاشته گردیده است، استعمال میگردد كه مسلمان ها خلال خواندن قرآن در منزلها، در مساجد نیز قرآن خواندن میكردند و بیشتر وقت ها، این خواندنها به طور جمعی بوده میباشد.
در زمینه ی فی مابین قرآن و مسجد، گفتنی میباشد که فرستاده گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله) میفرماید: «كسی كه دوستدار قرآن میباشد، مساجد را نیز دوست داراست».[36]
قرآن كلام معبود و مسجد منزل معبود میباشد، هر دو فروغ خداوند میباشند؛ براین اساس دوستدار قرآن، دوستدار مسجد میباشد و دوستدار مسجد دوستدار قرآن. دربین قرآن و مسجد پیوندی غیبی میباشد، بایستی شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد عملکرد خواهد شد این لینک و پیوند در جهان استوار و مستمر باشد.