روایات زنان در طول تکوین و تشریع فقه، روندی قهقرایی را پیموده میباشد. این فرایند از نیمه قرن اولیه هجری با آزادی عمل زنان استارت گردیده، ولی در طی قرنها آتی، به تدریج فرآیند طاقت فرساگیرانهای را برای حضور زنان پیموده هست. حضور زنان در مسجد - که سمبل تکانهای اجتماعی بعد از ظهر پیامبر۹ بوده میباشد و در طی سالیان اول رایج بود - در قرن ها آجل ممانعت گردید تا آنجا که فتاوای بخش اعظمی در خانهنشینی زنان رایج شد و به عنوان ماجرا در جامعه فقهی قرون نخستین اسلام فی مابین شیعه و سنی مسجد الزهرا احمدآباد مشهد انتشار گردید. بعد از آن عالمان خلق و خوی و بزرگان تاملهای احیای دینی آنها را مبنای فعالیت متدینانه و خویمدارانه جامعه قرار دادند تا آنجا که زنان را کاملا از جامعه حذف کردند و بنای خانهنشینی پایدار او را شالودهریزی نمودند. در این نوشتهی علمی روند شکلگیری این روایات را از احادیث موافق حضور زنان (روایات همدلانه) تا روایات مخالف حضور او (روایات غیر همدلانه) بازرسی سندی و متنی نمودهایم و تأثیر این روایات را در فکر عالمان مسلمان پیگیری نمودهایم.
تربیت اساس اصلی ارتقای حیات آدمی میباشد و باید مصالح تربیتی طبق آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد آموزه¬های شرعی روی هم رفته تصمیم¬گیری¬ها و نرم افزار¬ریزی¬های اجتماعی گزینه تاکید قرار گیرد و امداد به فرایند تربیت، مهمترین معیار در سیاست گذاری ها و تعین حق تقدم های اجتماعی محسوب می شود. گواهی تحول بنیادین در واقع سند تربیت جامعه است. آنچه که درین مطالعه مورد تفحص و پژوهش قرار میگیرد جایگاه ارتباط سه نهاد تربیتی و مفید مدرسه، خانواده و مسجد که از موثر ترین نهاد های اجتماعی و سیاسی که در تحقق اهداف ساحت تربیت رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد اجتماعی و سیاسی میباشد. مدرسه و دو نهاد دیگر یعنی خانواده و مسجد در انجام دادن وظايف تربیتی و پرورش شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد مسائل فقهی، مکمل یکدیگرند. لینک و پیوند و ارتباط نزدیک مدرسه با خانواده و مسجد و دیگر متصدیان امور فرهنگی و تربیتی با یکدیگر، در واقع لینک و پیوند استوانه های تربیت صحیح و منطقی میباشد. باید تمامی تلاش متصدیان یاد دادن و تربیت بر این باشد تا پیوندی واقعی دربین مدرسه، خانه و مسجد ساخت کنند. چراکه با اینگونه پیوندها خانواده به فضایی اسلامی و آکندهاز ارزشهای معنوی تبدیل میشود و مسجد و مدرسه نیز خالق و هدایتگری در زمینهی ارزشهای فقاهتی اعمال میکنند. منفعت اینکه ، با هماهنگی و یکسانی فضای حکم کننده و ارزشهای معنوی و فقاهتی در مدرسه، خانواده و مسجد بسیاری از تعارضات و مشکلاتی که ممکن هست برای خردسالان در منفعت ناهماهنگی بین این نهاد های تربیتی ایجاد خواهد شد، برطرف می شود شیوه مطالعه اتخاذی دراین بازرسی کیفی توصیفی بوده و از طرق سندها کتابخانه ای ، کتب ، مقالات و پژوهش های صورت گرفته دراین مورد سود جسته شدهاست.
روایات زنان در طول تکوین و تشریع فقه، روندی قهقرایی را پیموده میباشد. این فرایند از نیمه قرن اولیه هجری با آزادی عمل زنان استارت گردیده، ولی در طی قرنها آتی، به تدریج فرآیند طاقت فرساگیرانهای را برای حضور زنان پیموده هست. حضور زنان در مسجد - که سمبل تکانهای اجتماعی بعد از ظهر پیامبر۹ بوده میباشد و در طی سالیان اول رایج بود - در قرن ها آجل ممانعت گردید تا آنجا که فتاوای بخش اعظمی در خانهنشینی زنان رایج شد و به عنوان ماجرا در جامعه فقهی قرون نخستین اسلام فی مابین شیعه و سنی مسجد الزهرا احمدآباد مشهد انتشار گردید. بعد از آن عالمان خلق و خوی و بزرگان تاملهای احیای دینی آنها را مبنای فعالیت متدینانه و خویمدارانه جامعه قرار دادند تا آنجا که زنان را کاملا از جامعه حذف کردند و بنای خانهنشینی پایدار او را شالودهریزی نمودند. در این نوشتهی علمی روند شکلگیری این روایات را از احادیث موافق حضور زنان (روایات همدلانه) تا روایات مخالف حضور او (روایات غیر همدلانه) بازرسی سندی و متنی نمودهایم و تأثیر این روایات را در فکر عالمان مسلمان پیگیری نمودهایم.
تربیت اساس اصلی ارتقای حیات آدمی میباشد و باید مصالح تربیتی طبق آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد آموزه¬های شرعی روی هم رفته تصمیم¬گیری¬ها و نرم افزار¬ریزی¬های اجتماعی گزینه تاکید قرار گیرد و امداد به فرایند تربیت، مهمترین معیار در سیاست گذاری ها و تعین حق تقدم های اجتماعی محسوب می شود. گواهی تحول بنیادین در واقع سند تربیت جامعه است. آنچه که درین مطالعه مورد تفحص و پژوهش قرار میگیرد جایگاه ارتباط سه نهاد تربیتی و مفید مدرسه، خانواده و مسجد که از موثر ترین نهاد های اجتماعی و سیاسی که در تحقق اهداف ساحت تربیت رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد اجتماعی و سیاسی میباشد. مدرسه و دو نهاد دیگر یعنی خانواده و مسجد در انجام دادن وظايف تربیتی و پرورش شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد مسائل فقهی، مکمل یکدیگرند. لینک و پیوند و ارتباط نزدیک مدرسه با خانواده و مسجد و دیگر متصدیان امور فرهنگی و تربیتی با یکدیگر، در واقع لینک و پیوند استوانه های تربیت صحیح و منطقی میباشد. باید تمامی تلاش متصدیان یاد دادن و تربیت بر این باشد تا پیوندی واقعی دربین مدرسه، خانه و مسجد ساخت کنند. چراکه با اینگونه پیوندها خانواده به فضایی اسلامی و آکندهاز ارزشهای معنوی تبدیل میشود و مسجد و مدرسه نیز خالق و هدایتگری در زمینهی ارزشهای فقاهتی اعمال میکنند. منفعت اینکه ، با هماهنگی و یکسانی فضای حکم کننده و ارزشهای معنوی و فقاهتی در مدرسه، خانواده و مسجد بسیاری از تعارضات و مشکلاتی که ممکن هست برای خردسالان در منفعت ناهماهنگی بین این نهاد های تربیتی ایجاد خواهد شد، برطرف می شود شیوه مطالعه اتخاذی دراین بازرسی کیفی توصیفی بوده و از طرق سندها کتابخانه ای ، کتب ، مقالات و پژوهش های صورت گرفته دراین مورد سود جسته شدهاست.