اهرو بر آمده و گنبدوار اواسط در اين مسجد از مسجد جامع دمشق تقليد گردیده ـ شكل اين مسجد T شكل میباشد. اين شكل پلان عموماً نشانة شبستانهاي مغرب (مراكش) میباشد.
پلان اين سازه به نسبت 2 به 3 داراي فضاي گشوده و بسته میباشد.
به طوري كه بيشترين زير سازه را محلهاي مسجد الزهرا احد آباد مشهد سرپوشيده و شبستانها پوشاندهاند.
و حياط با حجم كمي كمتر ، با پلاني مربعي شكل در سازه واقع شدهاست.
اين مسجد از خشت خشك گردیده (آجر) در آفتاب و ملاتي ترکیب با خاكستر تشکیل شده و تحت عنوان دارالعماره از آن ياد ميكنند.
به احتمال زياد گنبد قديمي اين مسجد پیش از گنبدي كه با مواد و مصالح در سال 862 بر روي محراب آن درست شده از چوب بود.
تزئينات محراب در زمان فاطمي تكميل گردیده و موزائيكهاي لعابدار و يك منبر گچبري گردیده در آن ديده ميخواهد شد.
آرمهاي معماري فاطمي نظير شبستانها و طاقهاي ديواري و قوسهاي رزرو مسجد الزهرا احمد آباد مشهد شبيه تيرهاي باربر و ردیفهايي با راز ردیفهاي گچ در اين سازه فراوان ديده ميخواهد شد.
دين اسلام منجر به وجود وارد شدن مشابهاتي در معماري فاطمي و آل بويه هم عصرشان در ايران گردیدهاست.
از ويژگيهاي دیدهگير محراب در اين سازه ، به کارگیری از آويزههايي میباشد كه از يك نقش شمسه در مركز تشعشع گردیده است.
در شرایطیکه چه استحضار كمي دربارة آن داريم بررسيهاي اخير به ما ديدهاي دربارة قیمت ساختماني آن ميدهد و امكان داراست كه به حجم مسجد فعلي بشد ولي نقشه پلان آن كم و بيش مربع میباشد شبيه به نقشة مساجدي كه ما تا قبل از اینً دعوا كرديم.
اين ساختمان در 665 بازسازي شد كه به وسیله حسن ابن آل نوعمان شکل گرفت شماره تلفن مسجد الزهرا احمد آباد مشهد ولي بين 724 و 743 در طي حكومت خليفه هشام بود كه بعد ها معين آن تعيين شد و به آن يك دکان اضافه شوید. در 774 مجدد به وسیله حكمران يزيد بن هاشم ساختمان كاملاً ويران شد و بازسازي به شكل فعلي اعمال شد ، يك گنبد جديد به اسم bahu و محراب كنوني با دكوراسيون از موزائيكهاي لعابدار متاليك و يك منبر گچبري گردیده (قديميترين در دنياي اسلام) وجود داشت. در 875 ، ابراهيم دوم حاكم اقلابید تعداد رديف ردیفها را در ناو محوري دو موازی کرد بنابراين ساختمان را بقدر كافي تقويت كرد تا در قبال رویدادها مقاومت نمايد. در 1025 ، زيريد ال موئيز تعميرات اساسي را اعمال بخشید كه مشمول كف مسجد نيز ميشد، بعداً در 1294 ، Hafsid آن را بطور قابل مراعاتاي محافظت كرد و زير كلي سازه را تغيير دارااست، قطعات به رمز درها اضافه شدند و گالريها دربرگیرنده محل نماز تلاوت شدند كه بطور كامل سبکسازي مجدد با قوس طاقهاي جديد ایفا گرفت و يك دالان ، ايوان ، رواق به اسم bablalla Raihana اضافه گرديد كه براي سمت شرقي محل نمازخانه بود يك فروشگاه بر پا شد و تغييرات ديگر نيز ایفا گرفت.
محل نماز داراي دو قسمت موسوم به قبه يكي در جلوي محراب و ديگري به سمت حياط ورود يك سوم كل سطح را دربرگیرنده ميخواهد شد و بقيه به وسیله حياط (قبض) و ايوان آن آرم داده ميگردد. منازة سه طبقه در اساس شمال ـ جنوب بر روي ديوارة شمالي حياط بر پا ميگردد قوس محراب تشکیلشده در آدرس مسجد الزهرا احمد آباد مشهد طي دورة اقلبه به شكل يك نيم كره میباشد كه بر روي يك هشت ضلعي با اضلاع مقعر قراردارد كه به وسیله يك قاعدة مربع شكل با دو oculi در سمت جنوب ، شرق و غرب پشتيباني ميخواهد شد.
يك ايوان هشتي با دو جلوخان ورودي را به هال در ابتداي ناو محوري وصل ميكند.
اهرو بر آمده و گنبدوار اواسط در اين مسجد از مسجد جامع دمشق تقليد گردیده ـ شكل اين مسجد T شكل میباشد. اين شكل پلان عموماً نشانة شبستانهاي مغرب (مراكش) میباشد.
پلان اين سازه به نسبت 2 به 3 داراي فضاي گشوده و بسته میباشد.
به طوري كه بيشترين زير سازه را محلهاي مسجد الزهرا احد آباد مشهد سرپوشيده و شبستانها پوشاندهاند.
و حياط با حجم كمي كمتر ، با پلاني مربعي شكل در سازه واقع شدهاست.
اين مسجد از خشت خشك گردیده (آجر) در آفتاب و ملاتي ترکیب با خاكستر تشکیل شده و تحت عنوان دارالعماره از آن ياد ميكنند.
به احتمال زياد گنبد قديمي اين مسجد پیش از گنبدي كه با مواد و مصالح در سال 862 بر روي محراب آن درست شده از چوب بود.
تزئينات محراب در زمان فاطمي تكميل گردیده و موزائيكهاي لعابدار و يك منبر گچبري گردیده در آن ديده ميخواهد شد.
آرمهاي معماري فاطمي نظير شبستانها و طاقهاي ديواري و قوسهاي رزرو مسجد الزهرا احمد آباد مشهد شبيه تيرهاي باربر و ردیفهايي با راز ردیفهاي گچ در اين سازه فراوان ديده ميخواهد شد.
دين اسلام منجر به وجود وارد شدن مشابهاتي در معماري فاطمي و آل بويه هم عصرشان در ايران گردیدهاست.
از ويژگيهاي دیدهگير محراب در اين سازه ، به کارگیری از آويزههايي میباشد كه از يك نقش شمسه در مركز تشعشع گردیده است.
در شرایطیکه چه استحضار كمي دربارة آن داريم بررسيهاي اخير به ما ديدهاي دربارة قیمت ساختماني آن ميدهد و امكان داراست كه به حجم مسجد فعلي بشد ولي نقشه پلان آن كم و بيش مربع میباشد شبيه به نقشة مساجدي كه ما تا قبل از اینً دعوا كرديم.
اين ساختمان در 665 بازسازي شد كه به وسیله حسن ابن آل نوعمان شکل گرفت شماره تلفن مسجد الزهرا احمد آباد مشهد ولي بين 724 و 743 در طي حكومت خليفه هشام بود كه بعد ها معين آن تعيين شد و به آن يك دکان اضافه شوید. در 774 مجدد به وسیله حكمران يزيد بن هاشم ساختمان كاملاً ويران شد و بازسازي به شكل فعلي اعمال شد ، يك گنبد جديد به اسم bahu و محراب كنوني با دكوراسيون از موزائيكهاي لعابدار متاليك و يك منبر گچبري گردیده (قديميترين در دنياي اسلام) وجود داشت. در 875 ، ابراهيم دوم حاكم اقلابید تعداد رديف ردیفها را در ناو محوري دو موازی کرد بنابراين ساختمان را بقدر كافي تقويت كرد تا در قبال رویدادها مقاومت نمايد. در 1025 ، زيريد ال موئيز تعميرات اساسي را اعمال بخشید كه مشمول كف مسجد نيز ميشد، بعداً در 1294 ، Hafsid آن را بطور قابل مراعاتاي محافظت كرد و زير كلي سازه را تغيير دارااست، قطعات به رمز درها اضافه شدند و گالريها دربرگیرنده محل نماز تلاوت شدند كه بطور كامل سبکسازي مجدد با قوس طاقهاي جديد ایفا گرفت و يك دالان ، ايوان ، رواق به اسم bablalla Raihana اضافه گرديد كه براي سمت شرقي محل نمازخانه بود يك فروشگاه بر پا شد و تغييرات ديگر نيز ایفا گرفت.
محل نماز داراي دو قسمت موسوم به قبه يكي در جلوي محراب و ديگري به سمت حياط ورود يك سوم كل سطح را دربرگیرنده ميخواهد شد و بقيه به وسیله حياط (قبض) و ايوان آن آرم داده ميگردد. منازة سه طبقه در اساس شمال ـ جنوب بر روي ديوارة شمالي حياط بر پا ميگردد قوس محراب تشکیلشده در آدرس مسجد الزهرا احمد آباد مشهد طي دورة اقلبه به شكل يك نيم كره میباشد كه بر روي يك هشت ضلعي با اضلاع مقعر قراردارد كه به وسیله يك قاعدة مربع شكل با دو oculi در سمت جنوب ، شرق و غرب پشتيباني ميخواهد شد.
يك ايوان هشتي با دو جلوخان ورودي را به هال در ابتداي ناو محوري وصل ميكند.