loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 31
پنجشنبه 12 مرداد 1402 زمان : 10:25


«یا این که أباذرّ؛ أتعلم فى أىّ شى أنزلت هذه الایه: «إصبروا و صابروا و رابطوا و اتّقوا اللّه لعلّمعدود تفلحون» قلت: لا فداک أبى و أمى. قال: فى انتظار الصّلاه خلف الصّلاه»
«اى ابوذر؛ آیا مى‌دانى که آیه: «اى اهل ایمان در فعالیت آئین شکیبا باشید و یکدیگر را به بردبارى و پایدارى توصیه فرمائید و با یکدیگر رابطه ساخت و ساز فرمائید و تقواى معبود داشته باشید تا رستگار گردید» در چه موردى نازل گردیده؟ گفتم: خیر بابا و مادرم فداى تو باد. فرمود: درباره مسجد الزهرا احمد آباد مشهد انتظار کشیدن نماز پس از نماز نازل گردیده است.
درباره معنی و معناى «مرابطه» در آیه شریفه، تفسیرهاى گوناگونى گردیده. مثلا تفسیرها این میباشد که زیرا «مرابطه» هم‌خانواده کلمه «ربط» به معناى بستن و نیز کلمه «رباط» ـ که به معناى بستن چیزى در مکانى،مثل بستن اسب در محلى و آن‌گاه به صف کردن و اماده ساختن اسبان براى تقابل با معاند اطلاق شوید ـ مى‌باشد، از این جهت «مرابطه» به معناى محافظت از مرزها و فراهم شدن براى کارزار با معاند میباشد. ولی با تمرکز درآیه و آیه‌ها پیش از آن، معناى وسیعترى از آیه به‌دست مى‌آید که هم دربرگیرنده جانبداری و مرزبانى از حریم مرزهاى مرزوبوم اسلامى مى‌خواهد شد آدرس مسجد الزهرا احمد آباد مشهد و هم مشتمل بر پناه از مرزهاى ایمان و نظریه مى‌شود، از این جهت مى‌نگریم که در برخى از روایات از علماء و پژوهشگران آئین، تعبیر و تفسیر به «مرابطون» و مرزبانان شد‌ه‌است:
امام راست گو(علیه السلام) مى‌فرمایند:
«عُلَماءُ شِیعَتِنا مُرابِطُونَ بِالثِّغَرِ الَّذى یَلى إِبْلیسَ وَ عَفارِیتَهُ وَ یَمْنَعُونَهُ عَنِ الْخُرُوجِ عَلىَ ضُعَفاءِ شیعَتِنا وَ عَنْ أَنْ‌یَتَسَلَطَ عَلَیْهِمْ إِبْلیسُ»(221)
محققان رهروان ما همچون مرزدارانى می‌باشند که در قبال لشکر ابلیس صف کشیده‌اند و از حمله آن‌ها به افرادى که توان مدد از خویش ندارند جلوگیرى مى‌نمایند.
بعلاوه جایگاه محققان و علماء فراتر از مرزدارانى میباشد که از سرحدّات و مرزها امان و پاسدارى مى‌نمایند، رزرو مسجد الزهرا احمد آباد مشهد زیرا آن ها حافظ مرزهاى جغرافیایى می‌باشند و علماء حافظ عقاید و
‌‌﴿شیت 234 ﴾
فرهنگ و تمدن و اسلامند و مسلّماً امّتى که مرزهاى نظریه و فرهنگ وتمدن وی گزینه هجوم بیگانه قرار گیرد و نتواند از خویش تامین نماید، در مقطع کوتاهى خلال باخت از حیث نظریه و تمدن، از لحاظ سیاسى و نظامى نیز باخت مى‌خورد.
به عنوان مثال تفاسیرى که براى«مرابطه» بیان کرده‌اند این میباشد که پس از هر نمازى به انتظار نماز دیگر بمانید و پى‌درپى نماز بجا آورید و نیز مرابطه به معناى رفت‌و‌آمد به مسجد نیز مى‌آید، زیرا رفت‌و‌آمد به مساجد منجر رابطه در میان انسانها و قلبهاى مؤمنان مى‌شود.
«یا این که أباذرٍّ؛ اسباغ الوضوء فى المکاره اینجانب الکفّارات و کثره الإختلاف الى المساجد فذلکم الرباط.»
اى اباذر؛ پسندیده وضو به چنگ آوردن در سختى‌ها(مانند سردى هوا) از کفارات میباشد و فراوان به مسجدها رفتن رباط میباشد که در آیه به آن دستور گردیده‌است.
وقتى هوا سرد میباشد و وضو دریافت کردن سخت میباشد، در‌صورتی‌که کسى سعى نماید در آن وضعیت مشقت بار شماره تلفن مسجد الزهرا احمد آباد مشهد و مشقت بار با شکیبایی و شاداب وضو بگیرد، وضوى وی کفاره گناهانش مى‌خواهد شد. این به دلیل فضیلت وضو با آب سرد در هواى سرد میباشد، چنانکه در ماجرا دیگرى نصیز آمده میباشد که:
«قالَ رَسُولُ اللّه(صلى الله علیه وآله) أَلا أَدُلُّکُمْ عَلَى شَىْء یُکَفِّرُ اللّهُ بِهِ الْخَطایا وَ یَزِیدُ فىِ الْحَسَناتِ؟ قیلَ: بَلى یا این که رَسُولَ‌اللّهِ. قالَ: إِسْگلشنُ الْوُضُوءِ عَلَى‌الْمَشغلِهِ وَ کَثْرَهُ الْخُطا إِلىَ هذِهِ الْمَساجِدِ وَ انْتِظارُ الصَّلاهِ بعْدَ الصَّلاهِ.»(222)
نبی پروردگار(صلى الله علیه وآله) فرمودند: آیا مایلید شمارا به چیزى راهنمایى کنم که موجب آمرزش گناهان و ارتقاء حسنات و خوبى‌ها مى‌خواهد شد؟ پهنا شد: آرى اى فرستاده آفریدگار. فرمودند: پسندیده وضو به دست آوردن در سختى‌ها و فراوان پیاده به مساجد رفتن و انتظار کشیدن نماز پس از نماز.
‌‌﴿شیت 235 ﴾

دوستداشتنی‌ترین بندگان خدا
به دنبال نبی(صلى الله علیه وآله) مى‌فرمایند:
«یا این که أباذر؛ یقول اللّه بلندمرتبه و تعالى: إنّ أحبّ العباد الىّ المتحابّون اینجانب أجلى، المتعلّقه قلوبهم بالمساجد و المستغفرون بالاسحار أولئک اذا أردت بأهل الأرض عقوبهً ذکرتهم فصرفت العقوبه عنهم.»


«یا این که أباذرّ؛ أتعلم فى أىّ شى أنزلت هذه الایه: «إصبروا و صابروا و رابطوا و اتّقوا اللّه لعلّمعدود تفلحون» قلت: لا فداک أبى و أمى. قال: فى انتظار الصّلاه خلف الصّلاه»
«اى ابوذر؛ آیا مى‌دانى که آیه: «اى اهل ایمان در فعالیت آئین شکیبا باشید و یکدیگر را به بردبارى و پایدارى توصیه فرمائید و با یکدیگر رابطه ساخت و ساز فرمائید و تقواى معبود داشته باشید تا رستگار گردید» در چه موردى نازل گردیده؟ گفتم: خیر بابا و مادرم فداى تو باد. فرمود: درباره مسجد الزهرا احمد آباد مشهد انتظار کشیدن نماز پس از نماز نازل گردیده است.
درباره معنی و معناى «مرابطه» در آیه شریفه، تفسیرهاى گوناگونى گردیده. مثلا تفسیرها این میباشد که زیرا «مرابطه» هم‌خانواده کلمه «ربط» به معناى بستن و نیز کلمه «رباط» ـ که به معناى بستن چیزى در مکانى،مثل بستن اسب در محلى و آن‌گاه به صف کردن و اماده ساختن اسبان براى تقابل با معاند اطلاق شوید ـ مى‌باشد، از این جهت «مرابطه» به معناى محافظت از مرزها و فراهم شدن براى کارزار با معاند میباشد. ولی با تمرکز درآیه و آیه‌ها پیش از آن، معناى وسیعترى از آیه به‌دست مى‌آید که هم دربرگیرنده جانبداری و مرزبانى از حریم مرزهاى مرزوبوم اسلامى مى‌خواهد شد آدرس مسجد الزهرا احمد آباد مشهد و هم مشتمل بر پناه از مرزهاى ایمان و نظریه مى‌شود، از این جهت مى‌نگریم که در برخى از روایات از علماء و پژوهشگران آئین، تعبیر و تفسیر به «مرابطون» و مرزبانان شد‌ه‌است:
امام راست گو(علیه السلام) مى‌فرمایند:
«عُلَماءُ شِیعَتِنا مُرابِطُونَ بِالثِّغَرِ الَّذى یَلى إِبْلیسَ وَ عَفارِیتَهُ وَ یَمْنَعُونَهُ عَنِ الْخُرُوجِ عَلىَ ضُعَفاءِ شیعَتِنا وَ عَنْ أَنْ‌یَتَسَلَطَ عَلَیْهِمْ إِبْلیسُ»(221)
محققان رهروان ما همچون مرزدارانى می‌باشند که در قبال لشکر ابلیس صف کشیده‌اند و از حمله آن‌ها به افرادى که توان مدد از خویش ندارند جلوگیرى مى‌نمایند.
بعلاوه جایگاه محققان و علماء فراتر از مرزدارانى میباشد که از سرحدّات و مرزها امان و پاسدارى مى‌نمایند، رزرو مسجد الزهرا احمد آباد مشهد زیرا آن ها حافظ مرزهاى جغرافیایى می‌باشند و علماء حافظ عقاید و
‌‌﴿شیت 234 ﴾
فرهنگ و تمدن و اسلامند و مسلّماً امّتى که مرزهاى نظریه و فرهنگ وتمدن وی گزینه هجوم بیگانه قرار گیرد و نتواند از خویش تامین نماید، در مقطع کوتاهى خلال باخت از حیث نظریه و تمدن، از لحاظ سیاسى و نظامى نیز باخت مى‌خورد.
به عنوان مثال تفاسیرى که براى«مرابطه» بیان کرده‌اند این میباشد که پس از هر نمازى به انتظار نماز دیگر بمانید و پى‌درپى نماز بجا آورید و نیز مرابطه به معناى رفت‌و‌آمد به مسجد نیز مى‌آید، زیرا رفت‌و‌آمد به مساجد منجر رابطه در میان انسانها و قلبهاى مؤمنان مى‌شود.
«یا این که أباذرٍّ؛ اسباغ الوضوء فى المکاره اینجانب الکفّارات و کثره الإختلاف الى المساجد فذلکم الرباط.»
اى اباذر؛ پسندیده وضو به چنگ آوردن در سختى‌ها(مانند سردى هوا) از کفارات میباشد و فراوان به مسجدها رفتن رباط میباشد که در آیه به آن دستور گردیده‌است.
وقتى هوا سرد میباشد و وضو دریافت کردن سخت میباشد، در‌صورتی‌که کسى سعى نماید در آن وضعیت مشقت بار شماره تلفن مسجد الزهرا احمد آباد مشهد و مشقت بار با شکیبایی و شاداب وضو بگیرد، وضوى وی کفاره گناهانش مى‌خواهد شد. این به دلیل فضیلت وضو با آب سرد در هواى سرد میباشد، چنانکه در ماجرا دیگرى نصیز آمده میباشد که:
«قالَ رَسُولُ اللّه(صلى الله علیه وآله) أَلا أَدُلُّکُمْ عَلَى شَىْء یُکَفِّرُ اللّهُ بِهِ الْخَطایا وَ یَزِیدُ فىِ الْحَسَناتِ؟ قیلَ: بَلى یا این که رَسُولَ‌اللّهِ. قالَ: إِسْگلشنُ الْوُضُوءِ عَلَى‌الْمَشغلِهِ وَ کَثْرَهُ الْخُطا إِلىَ هذِهِ الْمَساجِدِ وَ انْتِظارُ الصَّلاهِ بعْدَ الصَّلاهِ.»(222)
نبی پروردگار(صلى الله علیه وآله) فرمودند: آیا مایلید شمارا به چیزى راهنمایى کنم که موجب آمرزش گناهان و ارتقاء حسنات و خوبى‌ها مى‌خواهد شد؟ پهنا شد: آرى اى فرستاده آفریدگار. فرمودند: پسندیده وضو به دست آوردن در سختى‌ها و فراوان پیاده به مساجد رفتن و انتظار کشیدن نماز پس از نماز.
‌‌﴿شیت 235 ﴾

دوستداشتنی‌ترین بندگان خدا
به دنبال نبی(صلى الله علیه وآله) مى‌فرمایند:
«یا این که أباذر؛ یقول اللّه بلندمرتبه و تعالى: إنّ أحبّ العباد الىّ المتحابّون اینجانب أجلى، المتعلّقه قلوبهم بالمساجد و المستغفرون بالاسحار أولئک اذا أردت بأهل الأرض عقوبهً ذکرتهم فصرفت العقوبه عنهم.»

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 149
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 9
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 44
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 57
  • بازدید ماه : 88
  • بازدید سال : 764
  • بازدید کلی : 1836
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه